بهترین فریم ورک ها برای طراحی برنامه دسکتاپ

لرن سایت,آموزش برنامه نویسی سی شارپ,آموزش طراحی سایت,آموزش برنامه نویسی اندروید,آموزش SQL c# android php jquery,قالب سایت

شما اینجا هستید : صفحه اصلی

با عضویت در کانال تلگرامی لرن سایت ، اولین فردی باشید که از تخفیفات و مطالب جدید خبردار می شوید !

بهترین فریم ورک ها برای طراحی برنامه دسکتاپ

بهترین فریم ورک ها برای طراحی desktop

انتخاب بهترین Framework برای ساخت برنامه ( اپلیکیشن ) تحت دسکتاپ کار آسانی نیست، چون تنوع گزینه ها برای انتخاب فریمورک مناسب بسیار زیاد است.در این مقاله به توضیح اینکه فریمورک دسکتاپ چیست، هرکدام چه مزایایی دارند و کدامشان با کدام نوع پروژه ها سازگارتر هستند، می پردازیم. همچنین اگر شما می خواهید شروع به یادگیری طراحی نرم افزار های تحت دسکتاپ کنید ( ویندوز – مکینتاش  –  لینوکس – کراس پلتفرم و… ) اما مردد هستید که از کجا شروع کنید ، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

سرفصل ها
⦁ انواع فریم ورک های دسکتاپ
⦁ با فریم ورک های دسکتاپ چه چیزهایی می توانید طراحی کنید
⦁ فریم ورک های نرم افزارهای ویندوز
⦁ فریم ورک های دسکتاپ برای MacOS
⦁ فریم ورک های کراس پلتفرم برای توسعه دسکتاپی
⦁ نتیجه گیری

 

انواع فریم ورک های دسکتاپ

هرچه بیشتر اینترنت در جامعه ریشه می زند و جامعه بیشتر به اینترنت وابسه می شود، نیاز به برنامه های اینترنتی بیشتر می شود. محاسبات ابری (Cloud Computing) محبوبیت بیشتری دارد پیدا می کند و نرم افزارهای تحت وب نیز بیشتر به این سمت کشیده می شوند. یکی از دلایل محبوبیت اپلیکیشنهای تحت وب این است که می توانید از اینترنت بعنوان پردازنده به جای کامپیوتر خودتان استفاده کنید. ویرایشگرهای عکس کم حجم، برنامه های مدیریت ایمیل، برنامه های پردازش متن و صفحات و … همگی در حیطه اپلیکیشن های وب بسیار محبوبند.
البته این برنامه ها به قدرت Word و Photoshop و برنامه های ویندوزی نیستند. به همین دلیل است که برنامه های ویندوزی همچنان بسیار محبوب و کارآمد هستند. البته حتی همین ها هم به نوعی از جنبه های وب بهره می برند.
با اینحال همچنان AutoCAD, Photoshop, Final Cut Pro X روی دستگاه کامپیوتر شما اجرا می شوند. دلیلش این است که این برنامه های سنگین، به تمام قدرت کامپیوتر شما نیاز دارند. یعنی باید به سیستم عامل سطح پایین (low-level) و معماری سخت افزاری دسترسی داشته باشند که این امر برای برنامه های تحت وب که درون مرورگر اینترنت اجرا می شوند و نیاز به سرعت و پیچیدگی و دقت زیاد دارند، ممکن نیست. ما معقدیم که این امر طی 5 تا 10 سال آینده محقق می شود.
وقتی برای پیدا کردن بهترین فریمورک برای توسعه برنامه های دسکتاپی هستید، یک دسته بندی کاملاً ساده را می توانید با توجه به وظایفی که برنامه دسکتاپی آینده شما انجام می دهد، اعمال کنید.

 

فریم ورک های دسکتاپی برای طراحی نرم افزارهای ویندوز

مایکروسافت مجموعه ای گسترده از ابزارهای توسعه را ارائه می کند که با آن می توان نرم افزارهای ویندوزی را با بکند قوی و فرانت اند درخشان توسعه داد. فریمورک ویندوز هم قابل دسترس است و هم پیشرفته. مدلهای قیمتی متنوعی دارد که هم مناسب دانش آموزان مبتدی است که می خواهند اولین برنامه خود را بنویسند و هم مناسب شرکت های بسیار بزرگی است که نرم افزارهای تجاری بسیار قوی می نویسند. در نگاه اول بنظر می رسد پاسخ سوال “بهترین فریمورک دسکتاپ برای برنامه ای که قرار است روی ویندوز اجرا شود چیست؟” ساده بنظر می رسد. اما در اینجا باید انتخاب عاقلانه ای صورت بگیرد. بعنوان مثال، با توجه به نحوه توزیع و ارائه برنامه به مشتری، اگر می خواهید برنامه تان در ویندوز استور ارائه شود باید یکسری ابزارها را استفاده کنید و اگر می خواهید برنامه بصورت پکیج نصبی ارائه شود، باید نوعی دیگر از ابزارها را به کار بگیرید.

 

فریم ورک های دسکتاپی برای MacOS

به مثابه مایکروسافت، اپل نیز برنامه نویسان را به طراحی نرم افزارهای زیبا که با معماری دقیق کامپیوترهای اپل سازگاری دارند تشویق می کند. در چند سال اخیر، اپل در حال یکپارچه سازی ابزارهای برنامه نویسی پلتفرمهایش نظیر iOS, MacOS, WatchOS, tvOS می باشد. لذا انتخاب ابزارهای برنامه نویسی در اینجا چندان متنوع نیست، اما با نگاهی به نرم افزارهایی نظیر Logic Pro X که تقریباً انتخاب اول همه استودیوها و موسیقی‌دان ها شده، می توان با قطعیت گفت که طراحی نرم افزار برای MacOS هرگز اینقدر آسان نبوده.

 

فریمورک های دسکتاپ کراس پلتفرم

هیچکس دوست ندارد یک برنامه را 5 بار از اول کدنویسی کند. استفاده از فریمورک دسکتاپ کراس پلتفرم بهترین برای توسعه برنامه است بطوریکه بعدا به راحتی می توان آن را به پلتفرم دیگر، موبایل و برنامه وب تبدیل کرد. مزیت کلیدی استفاده از این فریمورک اینست که شما یک بیس کد (codebase) یکپارچه می سازید که بعدا ورژن SaaS نرم افزارتان می تواند از آن استفاده کند و در نتیجه مخاطب هدف افزایش می یابد. اگر تصمیم به استفاده از چنین فریمورکی دارید، انتخاب های زیادی جلوی شماست. در این مقاله ما بهترین فریمورک های کراس پلتفرم را معرفی میکنیم که به اعتقاد ما مناسب ترین گزینه ها برای طیف وسیعی از پروژه ها می باشند.

موارد استفاده از فریمورک های دسکتاپ چیست؟

انواع بسیاری از برنامه های دسکتاپ که شما می توانید بسازید، وجود دارند. تعدادی از آنها به شرح زیر است:
نرم افزار تجاری مستقل: این نرم افزار معمول شماست. مثل Word, Excel, Outlook. هرچیزی که توسط کسی استفاده شود تا کارش موثرتر پیش برود در این دسته جای می گیرد.
نرم افزار Client-Server: این برنامه روی کامپیوتر اجرا می شود ولی اطلاعات را از یک سرور دوردست می گیرد.
⦁ نرم افزار مبتنی بر همکاری: این نرم افزار برای کمک به مردمی است که یک کار مشترک انجام می دهند. راهی برای همکاری مردم با یکدیگر و بصورت همزمان، با استفاده از برنامه یکسان روی کامپیوتر هرکدام از افراد.
ابزارک و پلاگین: هرچیزی که به کامپیوتر یا مرورگر کمک کند تا موثرتر عمل کند.
⦁ نرم افزارهای سیستمی و سرویس ها: هرچیزی که به کامپیوتر کمک کند تا برنامه های متنوع دیگری را اجرا کند در این دسته جای می گیرد.
برنامه چند رسانه ای: برنامه ای برای اجرای ویدیو و موسیقی و غیره. مانند iTunes.
برنامه های شبکه: هرچیزی که تحت شبکه کار می کند.

 

فریم ورک های توسعه ویندوز

اگر قصد توسعه نرم افزارهای ویندوزی دارید پس شما می خواهید از  Microsoft Visual Studioاستفاده کنید. .NetFramework که Microsoft Visual Studio از آن استفاده می کند به شما اجازه انجام بسیاری چیزها را می دهد و همچنین درب دنیایی از فریمورک ها را به روی شما باز می کند، نظیر Python, C#, C++, Visual Basic و بسیاری دیگر. البته استفاده از آن بصورت اشتراک مدت دار است اما برای کسی که می خواهد وارد عرصه توسعه نرم افزارهای ویندوز 10 بشود، بسیار سودمند است. دارای چندین ابزار توسعه نرم افزار دسکتاپی قدرتمند است و گزینه ای عالی است چون انتخاب های زیادی برای فریمورک های نرم افزارهای ویندوزی پیش روی شما می گذارد.

محیط کاری ویژوال استودیو

محیط کاری ویژوال استودیو

وقتی بحث توسعه نرم افزار دسکتاپی باشد، .NET اولین مجموعه ای است که به ذهن هرکسی خطور می کند. تکنولوژی هایی که در ادامه مقاله در قسمت فریمورک های توسعه دسکتاپ نام برده می شوند، هرکدام برای انجام وظایف خاصی که مهندسان نرم افزار در بک اند و فرانت اند نرم افزارهای ویندوزی می خواهند انجام دهند، طراحی شده اند. .NET یک فریمورک نرم افزار است که 16 سال پیش توسط مایکروسافت نوشته شد و از آن زمان هسته اصلی محیط توسعه نرم افزارهای دسکتاپی ویندوز بوده. یک  کتابخانه ی کلاس بنام Framework Class Library ارائه می دهد که امکان ایجاد رابط کاربری، ارتباطات پایگاه داده، نرم افزارهای تحت وب، مدیریت حافظه، ارتباطات شبکه و … را فراهم می کند. در ابتدای انتشارش، به CLR ( ران تایم مشترک زبان های برنامه نویسی )، Framework Class Library, WinForms, ASP.NET و ADO.NET مجهز شد. Visual Studio از فریمورک .NET به شکلی گسترده استفاده می کند و از سال 2005 با انتشار نسخه دوم .NET ، این دو با هم ادغام شدند. هر گونه سوالی در مورد توسعه نرم افزارهای ویندوزی دارید، ابتدا باید .NET framework را یاد بگیرید.

 

WPF

در داخل .NET framework ،  Windows Presentation Foundation libraryقرار گرفته. یک سیستم فرعی گرافیکی است که به کاربران اجازه می دهد هنگام توسعه نرم افزارهای ویندوز، رابط (interface) بسازند. بعنوان بخش مهمی از .NET framework از سال 2006 و نسخه سوم، در برنامه های .NET حضور داشته. از زمان ویندوز ویستا، WPF Runtime library ها در داخل خود سیستم عامل تعبیه شده اند.یکی از ویژگیهای کلیدی WPF درون .NET framework ، یکپارچه سازی المان های interface است، مثل رندر کردن 3D و 2D، اسناد سازگار، تصاویر وکتور و رسانه های پیش-رندر شده یا انیمیشن های runtime.

 

UWP

Universal Windows Platform یکی از بزرگترین تغییرات .NET است که طراحی نرم افزارهای سفارشی دسکتاپ و کراس پلتفرم را ممکن می سازد. خلقت UWP در ویندوز 10 ، یکی از بهترین دلایل برای این است که بگوییم .NET یکی از بهترین فریمورک های دسکتاپی کراس پلتفرم است. در واقع، UWP به شما اجازه می دهد برنامه بسازید و آنرا بین پلتفرمهای مختلف مایکروسافت منتشر کنید. یک ورودی در Windows Store ، اما در واقع توانایی دستیابی به بسیاری از دستگاه ها. این امر از طریق یک الگوریتم خاص توسعه نرم افزار ویندوزی میسر شده.
این الگوریتم، اندازه برنامه شما را با توجه به دستگاه کاربر تنظیم می کند. اگر شما برنامه را برای دسکتاپ بسازید، در گوشی موبایل و تبلت تغییر سایز می دهد و خودش را هم سایز آنها می کند، حتی در Xbox هم (اگر بازی ساخته اید) تغییر سایز می دهد. این یکی از مزایای بزرگ استفاده از Visual Studio و .NET در ساخت برنامه ها ویندوزی است.

 

WinForms

Windows Forms یا همان WinForms، یک class library است که از همان اوایل بخشی از فریمورک دسکتاپ .NET بوده است. در ابتدا قرار بود جایگزینی برای Microsoft Foundation Class Library باشد، اما اکنون بعنوان یک پلتفرم در سطح رابط کاربری عمل می کند. برنامه ای که توسط .NET و با استفاده از WinForms نوشته شده باشد، یک برنامه رویداد محور (event driven) است. این library اساسا منتظر است تا کاربر برنامه دسکتاپی کاری انجام دهد، مثلاً کلیک روی یک دکمه. در کتابخانه WinFroms ، تمام عناصر بصری از بطن کلاس های کنترل ( control ) پدید می آیند – افرادی که با سی شارپ و VB.NET و.. کار کردند متوجه منظور من از کنترل هستند- . این امر باعث افزایش کارایی نرم افزار برای لوکیشن، اندازه، رنگ ، متن و رویداد ها (مثل کلیک کردن) و… می شود.

 

 

توسعه بومی MacOS

در حالیکه میلیون ها نفر از ویندوز بعنوان سیستم عامل اصلی استفاده می کنند، میلیون ها نفر دیگر نیز وجود دارند که از MacOS استفاده می کنند. تمرکز روی توسعه نرم افزارهای ویندوزی خوب است اگر که با آن راحت تر هستید، اما نباید این حجم وسیع از مخاطبین پولساز را نادیده بگیرید. نگاهی به فریمورکهای دسکتاپ برای سیستم عاملهای Mac بکنید.

 

Cocoa

Cocoa software framework بعنوان رابط برنامه نویسی شی گرا در MacOS بکار می رود. این به کاربران اجازه می دهد تا روی ساخت برنامه های iOS, tvOS, watchOS از طریق فریمورک Cocoa Touch کار کنند. این فریمورک عملگرهایی نظیر انیمیشن، برخی المان های کنترل گرافیک و تشخیص اشارات انگشت اضافه می کند.

توسعه نرم افزار تحت macos
اسکرین شات از محیط کاری Xcode ؛ یک ابزار توسعه برای MacOS, iOS, WatchOS, tvOS ارائه شده توسط اپل

برای برنامه نویسی از طریق فریمورک Cocoa نیاز است که توسعه دهندگان از ابزارهای توسعه اپل استفاده کنند. این شامل Xcode می شود اما همچنین زبانهای دیگر برنامه نویسی را که در ویندوز دسکتاپ استفاده می شوند نظیر Python, Ruby, Perl نیز شامل می شود. همچنین زبان AppleScript نیز وجود دارد. همه این زبانهای جانبی برای کار با Cocoa به پل های ارتباطی نیاز دارند، مثل PyObjC, RubyCocoa, PasCocoa.
فریمورک Cocoa از طریق یک اتوماسیون ویژه که در فریمورک وجود دارد، کمک می کند تا اطمینان حاصل شود برنامه ها مطابق با دستورالعملهای دقیق و سخت گیرانه اپل در مورد رابط انسانی، ساخته شوند.

 

برنامه نویسی کراس پلتفرم

تعداد زیادی سیستم عامل وجود دارند از جمله ویندوز و اپل که به آنها اشاره شد. اگر واقعا می خواهید که به چیزی فراتر از نرم افزار دسکتاپ خود برسید، پس باید ابزارهای توسعه نرم افزار دسکتاپ خود را گسترده تر کنید. این ابزارها اجازه می دهند که برای iOS, Android, Linux کد نویسی کنید.

Electron

ساخته شده توسط GitHub.  Electron یک فریمورک کدباز عالی است که از Node.js استفاده می کند و به برنامه نویسان توانایی ساخت نرم افزارهای کراس پلتفرم دسکتاپی را از طریق HTML, CSS, JavaScript می دهد. بسیاری از شرکتها از این فریمورک برای ساخت برنامه های دسکتاپی استفاده می کنند، مثل Stack, Microsoft, Facebook.
اگر توسعه دهنده وب هستید این فریمورک مناسب شماست. از استاندارهای وب که هر توسعه دهنده وبی با آن آشناست استفاده می کند. این یعنی برنامه نویسان وب براحتی می توانند نرم افزار دسکتاپی بنویسند. الکترون همچنین به برنامه نویسان اجازه می دهد تا روی عملکرد اصلی برنامه شان کار کنند، بطوریکه قسمتهای سخت تر توسعه نرم افزار پیش از این توسط فریمورک بدست گرفته شده. اگر توسعه دهنده دسکتاپ هستید، الکترون به شما عملگرهای اصلی که به شکل باورنکردنی برای موفقیت یک نرم افزار مهم هستند، ارائه می کند. این عملگرها شامل قابلیت بروزرسانی خودکار، ایجاد کننده فایل نصبی و گزارشگر خطا می باشد.
یکی از معایب بزرگ این فریمورک عدم پشتیبانی کامل Chrome از آن است.

 

Swing

بعنوان بخشی از فریمورک جاوا، ابزار رابط کاربری گرافیکی Swing یک زبان عالی برای برنامه نویسی کراس پلتفرم است. با Swing شما می توانید برنامه های دسکتاپی که از فریمورک های ویندوز تبعیت می کنند، بسازید. دلیل کلی ساخته شدن Swing ارائه کامپوننت های بهتر در رابط کاربری است. Swing شکل و شمایل بسیاری از پلتفرم ها را شبیه سازی می کند و همین آنرا به یکی از بهترین فریمورکهای کراس پلتفرم دسکتاپ تبدیل کرده. Component های بسیاری را برای استفاده در محیط جاوا ارائه می کند. مثل دکمه، چک باکس ، scroll panel ، جدول، فهرست و پنل تب دار.
همه برنامه های Swing و کامپوننت های آن توسط زبان جاوا نوشته شده اند و مستقل از پلتفرم اند. از جمله مزایای استفاده از Swing در برنامه های ویندوز دسکتاپ که انعطاف پذیری بسیار زیادی دارد و ارتباط عمیقی با مکانیزم های ران تایم دارد که باعث می شود قابلیت پاسخ و تغییر تنظیمات داخلی برنامه حتی در حال اجرا شدن را نیز داشته باشد. این به برنامه های Swing اجازه می دهد تا هنگامی که در حال اجرا هستند رابط خود را به اصطلاح hot-swap کنند. Swing همچنین کامپوننت های اضافه ای دارد که تجربه کاربری را ارتقا می دهند، مثلاً خط های زینتی برای کامپوننت ها و tooltip ها.
البته برخی معایب نیز وجود دارند، مثلاً اینکه Swing برای اجرا به “Java 2” نیاز دارد و همچنین اگر کد موثر و کارامدی ننوشته باشید، به کندی کار می کند. بعلاوه اینکه کامپوننت هایی که با Swing ساخته شده اند تا شبیه native component بنظر بیایند، ممکن است نتوانند به مثابه native component ها رفتار کنند.

 

نتیجه گیری

وقتی بخواهید برنامه های دسکتاپی بنویسید، باید مطمین شوید که فریمورکی را انتخاب می کنید که برای شما جواب می دهد. همانطور که دیدیم گزینه های زیادی وجود دارد که هرکدام مزایا و معایبی دارند. هنگام انتخاب مناسبترین فریمورک برای توسعه برنامه های دسکتاپی، فراموش نکنید که به این نکات توجه شود:
هزینه: اگر بودجه محدودی دارید یا اصلا بودجه ندارید، فریمورک های رایگان بهترین گزینه هستند. اگر می توانید بیشتر خرج کنید اینکار را بکنید زیرا امکانات بهتر و توانایی های بیشتری نسیبتان می شود که حتی باعث بهتر شدن برنامه تان می شود.
امکانات: بعضی فریمورک ها پر از امکانات هستند و برخی برهوت. بعضی برنامه نویسان دوست دارند که خودشان کد نویسی کنند در حالیکه برخی عاشق درگ اند دراپ هستند.
مدل توزیع: ساخت برنامه یک چیز است، توزیع آن چیزی دیگر. اینکه آنرا روی وب، دسکتاپ، تبلت یا هرچیز دیگری به کار بگیرید مستلزم فریمورکی است که توزیع برنامه را به عهده بگیرد. این امر شامل بروز رسانی خودکار و مناسب، سازگاری با کراس پلتفرم و امکانات امنیتی می شود.
امیدواریم این مقاله به شما در انتخاب فریمورکهای متنوع دسکتاپ و ابزارهای توسعه آن کمک کند. قابل ذکر است در چند سال اخیر محصولات نرم افزاری که صرفا «دسکتاپ گرا» بودند بازار خود را نسبتاً از دست داده اند. اما عمده محصولات تجاری و شرکتی و حرفه ای بزرگ همچنان در این عرصه هستند و در آینده نزدیک هم جایی نخواهند رفت.

 

مترجم: علیرضا میر – تیم لرن سایت

منبع: medium.com/existek

 

4.5/5 - (2 امتیاز)
اگه مطلب خوشتون اومد پس لطفا به اشتراک بذارین تا بقیه هم خوششون بیاد :)

نظرات

مشترک شدن
اطلاع رسانی از :
guest
5 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اتتتت
اتتتت
3 سال گذشته

خیلی سایت شما محتوای اضافه داره و فقط هدف نگهداشتن الکی کاربر است لطفا مقاله ها را اصلاح کنید

سیب خان
سیب خان
3 سال گذشته

سلام
بد نبود از محصولات Embarcadero هم صحبتی میشد

زاگرس فارس
زاگرس فارس
3 سال گذشته

عالی بود خسته نباشید
با آرزوی موفقیت بیشتر برای شما

مهدی
مهدی
4 سال گذشته

بله اینجاست که از QT قدرتمند ترین فریم ورک توسعه اپلیکیشن های کراس پلتفرم که همه این فریم ورک هاتون رو میزاره تو جیبش هیچ اسمی برده نشد!

محسن
محسن
4 سال گذشته

عالیییی