11 ویژگی مهم طراحی سایت کاربر پسند

لرن سایت,آموزش برنامه نویسی سی شارپ,آموزش طراحی سایت,آموزش برنامه نویسی اندروید,آموزش SQL c# android php jquery,قالب سایت

شما اینجا هستید : صفحه اصلی

با عضویت در کانال تلگرامی لرن سایت ، اولین فردی باشید که از تخفیفات و مطالب جدید خبردار می شوید !

11 ویژگی مهم طراحی سایت کاربر پسند

11 ویژگ مهم در طراحی سایت کاربر پسند

 

در این پست درمورد 11 ویژگی مهم یک وب‌ سایت کاربر پسند ( User-friendly ) که باید در طراحی سایت در نظر گرفت، صحبت خواهیم کرد. در بسیاری از کسب و کارها، به شکلی اشتباه، کارآمد بودن و قابلیت استفاده را در نظر نمی‌گیرند. کارآمد بودن یک وب‌ سایت امری حیاتی است و هرگز نباید از آن چشم‌ پوشی شود. کارآمد بودن می‌تواند عملکرد (Performance) و شانس موفقیت وب‌ سایت شما را افزایش دهد. همچنین می‌تواند میزان فروش و درآمد کسب و کار شما را رونق ببخشد.

برای اینکه وب‌ سایت شما موفق باشد، نه تنها باید ظاهری خوب داشته باشد بلکه باید یک تجربه کاربری بی‌ نقص را به بیننده ارائه کند.به همین دلیل است که کارآمد بودن وب سایت مهم است زیرا همین امر شما را از سایر رقبا متمایز می‌کند.

در طراحی وب، یک وب‌ سایت کارآمد زحمت را برای بینندگان کم می‌کند تا بتوانند اطلاعاتی را که می‌خواهند به سرعت و به آسانی پیدا کنند.
راه‌های زیادی برای بهبود کارایی وب‌ سایت وجود دارد. در این مطلب به 11 خصیصه مهمی که وب‌ سایت‌های کاربرپسند دارند، می‌پردازیم. این توصیه‌های ساده موجب جذابتر شدن وب‌ سایت شما شده و می‌تواند موفقیت شما را در عرصه آنلاین بیشتر کند.

 

1. سازگاری با تلفن همراه

از آنجا که هر روز تعداد بیشتری به کاربران موبایل افزوده میشود، طراحی یک وب‌ سایت سازگار با موبایل به یک ضرورت تبدیل شده است.
قدم اول بررسی این است که وب‌ سایت فعلی شما چگونه روی موبایل نشان داده میشود. می‌توانید از Google Mobile Site Tester برای این‌کار استفاده کنید. اگر در حال حاضر امکان دسترسی به وب سایت شما از طریق موبایل وجود ندارد، شما می‌توانید نسخه موبایلی وب‌ سایت خودتان را از طریق سرویسهای آنلاین تحت وب که رایگان هم هستند، این امر را محقق سازید.

 

2. قابل دسترس برای همگان

یک وب سایت کاربرپسند باید برای همه قابل دسترسی باشد؛ از جمله افراد نابینا، ناتوان جسمی و سالخورده. این افراد معمولا از ابزارهای «صفحه خوان» برای دسترسی به اینترنت استفاده میکنند. قرارداد 508 راه‌های آسانی را ارائه می‌کند که با آنها وب سایت شما به آسانی قابل استفاده برای «صفحه خوان»ها میشود و متعاقباً تعداد بیشتری شنونده دنباله‌رو سایت شما خواهند شد.

 

3. چیدمان مناسب اطلاعات

اینکه چینش و سازماندهی اطلاعات وب سایت شما چگونه باشد، تاثیر مهمی بر کارآمدی وب سایت دارد. اما، معمولاً دسته‌کم گرفته میشود. اکنون حتی بسیار مهمتر هم شده است زیرا وب سایتهای امروزی طیف وسیعی از اطلاعات و منابع را برای جذب کاربر ارائه میکنند. بخش‌ها و دسته‌های موضوعی را به دقت بچینید تا اطلاعات مورد نظر کاربران به راحتی قابل پیدا شدن باشد. همیشه از نقطه نظر کاربران تفکر کنید؛ این امر بسیار حیاتی است اگر اطلاعات زیادی در وب سایت شرکت شما برای ارائه وجود دارد.

 

4. قالب‌بندی خوب محتوا جهت سهولت در مطالعه اجمالی

عمده کاربران اینترنت، به جای اینکه از بالا تا پایین مطالب را کلمه به کلمه بخوانند، به صورت اجمالی به مطالب نگاه میکنند. کاربران تمایل دارند که قسمت‌های کلیدی مقاله را به سرعت پیدا کنند تا بفهمند که آیا این مقاله با چیزی که می‌خواهند قرابت دارد یا خیر.
مهم است که قالب‌بندی محتوای سایت را به این طریق در ذهن داشته باشید. استفاده صحیح از سرفصل‌ها، سرفصل‌های زیر، پاراگراف، گلوله (bullet) و فهرست‌ها باعث میشود که متن چند قسمتی شده و بررسی سریع چشمی کاربران راحت تر انجام شود.

5. سرعت بارگذاری بالا

هیچ چیزی بیشتر از زمان بارگذاری طولانی وب سایت، برای بینندگان آزاردهنده نیست. در حقیقت این مورد یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که بیننده وب سایت را ترک می‌کند. مطمین شوید که وب سایت شما 4 الی 6 ثانیه بارگذاری میشود زیرا این امر در رتبه بندی سایت شما در موتورهای جستجو تاثیرگذار است.
شما می‌توانید از ابزارهای رایگانی مثل Pingdom برای تست سرعت وب سایت خودتان استفاده کنید و توصیه‌هایی برای بهبود سرعت دریافت کنید.
من متوجه شده‌ام که افزونه‌ها و ویجت‌های شخص ثالث مانند ردیاب‌‌‌ها و شبکه‌های اجتماعی، یکی از بزرگترین عوامل کاهش سرعت وب سایت هستند. سعی کنید استفاده از آنها را محدود کرده و فقط در صورتی‌که کاملاً ضروری است از آنها استفاده کنید.
همچنین این یکی از دلایل اصلی ترک وب سایت توسط کاربران است. در سالیان اخیر توقعات مشتریان به طور قابل ملاحظه‌ای عوض شده. یک کاربر عادی، فقط چند ثانیه منتظر بارگذاری وب سایت شما می‌ماند، بعد از آن به احتمال زیاد وب سایت شما را ترک کرده و به وب سایت رقیب میرود و دیگر هرگز برنمیگردد.

 

6. سازگاری با مرورگرها

سازگاری با مرورگر به راحتی می‌تواند نادیده گرفته شود. حتی برخی از مشهورترین شرکت‌ها نیز از این مشکل رنج میکشند. این قضیه بر نام شرکت و کارایی وب سایت تاثیر منفی دارد.
اگرچه مرورگرهای جدید متکامل‌تر و کارا تر شده اند، اما همچنان بی‌نظمی‌هایی در تفسیر و نمایش وب سایت شما، میان مرورگرهای مختلف وجود دارد. مهم است که وب سایت شما بین مرورگرهای مختلف مثل کروم، اپرا، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر (یا Edge) همگن کار کند. مواردی از این قبیل باعث میشود شما یک وب سایت حرفه‌ای و متمایز از سایرین داشته باشید.

 

7.منوی ناوبری مناسب

این منو یکی از جنبه‌های مهم کارایی وب سایت است. منوهای ساده HTML و JavaScript معمولا به شکلی پایدار روی کلیه‌ی مرورگرها و پلتفرم‌ها کار میکنند.
به همان اندازه مهم است که منوی ناوبری بدون پیچیدگی باشد. سعی کنید تعداد اقلام منو تا حد ممکن کم باشد. منوهای کشویی یا زیرمنوی ناوبری (sub-navigation) می‌توانند روی سایتهایی با بخش‌ها و صفحات زیاد، بهتر عمل کنند.
پیشرفت‌هایی که در DHTML و Javascript libraries نظیر Motools و Ajax حاصل شده، درهای جدیدی از خلاقیت را به روی قابلیت‌های جدید سیستم‌های ناوبری باز کرده است.
ناوبری فقط محدود به منو نمیشود. چند مورد دیگر که باید در ناوبری به آن توجه کرد:

  • قابلیت جستجوی قدرتمند
  • دسته‌بندی های چندگانه برای گشت‌ و گذار در محتوای سایت: برترین‌ها، بالاترین امتیازها، محبوب‌ترین ها و …
  • صفحه 404 سفارشی
  • پیوند داخلی مناسب (internal linking)
  • هدر و فوتر حاوی اطلاعات مناسب باشند

 

8. مدیریت مناسب خطا

مدیریت خطا به شکل مناسب و ارائه توضیحات بر روی صفحه نمایش، از عوامل مهم در کارایی وب سایت است که معمولا دسته‌کم گرفته میشود. مدیریت خطاها در سطح کد، باعث میشود که وب سایت شما قوی و بدون باگ باقی بماند. نمایش پیغام خطای صحیح به کاربر، باعث میشود که کارایی و تجربه کاربری بهبود پیدا کند.

 

9. کد معتبر و تمیز

اگر طراحی وب سایت از اصول و قواعدی تبعیت کند که جواب پس داده اند و مطابق استانداردها پیش برود، احتمالاً یک طراحی قابل اعتماد و قوی خواهد شد. این امر همچنین باعث میشود وب سایت سریعتر بارگیری شود و روی مرورگرها و دستگاه‌های مختلف با ثبات‌تر ظاهر شود. درضمن ردیابی و رفع اشکال نیز راحت‌تر میشود.

 

10. رنگ بندی مناسب

کنتراست صحیح رنگ بین پس‌زمینه و محتویات سایت، یکی از ساده‌ترین و در عین حال مهمترین قواعد طراحی سایت میباشد که هرگز نباید نادیده گرفته شود. تفاوت صریح رنگ پس‌زمینه با رنگ متن، مثلا پس‌زمینه سفید و متن سیاه، موجب راحتی و خوانایی متن میشود. در صورت رعایت نکردن این قاعده، خواندن برای کاربران بسیار سخت میشود (مثلاً نامه استعفای ظریف که در اینستاگرام نوشته بود!).

 

11. فرم‌های کارآمد

فرم‌ در وب سایتهای کسب و کار، عنصر بسیار مهمی به شمار میروند. فرم‌ها به کاربران امکان تعامل با سایت را میدهند. همچین می‌توانند اهداف سایت را بسازند. برای بهره‌بری حداکثری از وب سایت‌، مطمین شوید که استفاده از فرم‌ها آسان بوده و برای همه در دسترس باشد.
چند توصیه در این مورد:

  • از نام صحیح برای فیلدها استفاده کنید
  • اصول طراحی فرم را رعایت کنید
  • تعداد فیلدها را در کمترین حد ممکن نگه دارید
  • از tooltip و suggestion استفاده کنید
  • نمایش پیغام روی صفحه‌نمایش پس از ارسال فرم
  • از کدهای صحیح استفاده کنید

 

سخن آخر

کارایی وب سایت نقشی اساسی در موفقیت آن ایفا می‌کند. کارآمد بودن وب سایت موجب میشود بینندگان تجربه‌ای بی‌نظیر در وب سایت شما داشته باشند و این امر موفقیت شما را افزایش میدهد. این یکی از عواملی است که یک وب سایت حرفه‌ای را از سایر رقبا متمایز می‌کند. در بالا 11 ویژگی که هر وب سایت کارآمدی باید داشته باشد معرفی شده که می‌توانند وب سایت شما را به موفقیت برسانند.

 

لرن سایت مفتخر است که اعلام نماید در طراحی سایت که توسط تیم لرن سایت انجام می گردد تمامی موارد ذکر شده رعایت می شود ، پس در صورتیکه شما وقت یا تخصص کافی در طراحی سایت را ندارید ، می توانید با خیال راحت کارتان را به لرن سایت بسپارید، سایتی علاوه بر دیزاین امروزی ، بلکه با استاندارد های امروزی دریافت نمایید.

 

ترجمه با تغییر: علیرضا میر – تیم لرن سایت

منبع : www.socialmediatoday.com

3/5 - (2 امتیاز)
اگه مطلب خوشتون اومد پس لطفا به اشتراک بذارین تا بقیه هم خوششون بیاد :)

نظرات

مشترک شدن
اطلاع رسانی از :
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments